Keynote Sponsorcongres Mattijs Manders (ADO): Chinees aandeelhouderschap biedt ook veel kansen

Mattijs Manders is momenteel 1,5 jaar algemeen directeur bij voetbalclub ADO. De Raad van Commissarissen, geleid door voorzitter Mr. Wang Hui, heeft hem per 20 april 2016 aangesteld als algemeen directeur. Bij ADO stond en staat hij sindsdien voor een uitdagende taak om de relatie met de sponsor/eigenaar van de voetbalclub, het Chinese United Vansen (UVS), soepel en gezond te houden. Welke valkuilen moet hij omzeilen om de club financieel en sportief optimaal te laten draaien? Daarover komt hij uitvoerig vertellen op het Sponsorcongres van 26 september aanstaande.

UVS is aandeelhouder van ADO en bezit alle ‘gewone’ aandelen. Voetbal in China is ‘hot’ en UVS wil via ADO, een club met een rijke voetbalhistorie, kennis vergaren en voetbal ontwikkelen in China. De focus ligt voornamelijk op de academy. Bij de start zijn er volgens Manders veel beloften gedaan en die bleken in de praktijk niet allemaal even goed uitvoerbaar. Al snel leidde dit tot strubbelingen en scheve verhoudingen.

Ondernemingskamer

Manders: ‘Concreet heb ik na uitvoerig overleg de stap moeten zetten naar de Ondernemingskamer. Simpelweg omdat het zo niet verder kon en ADO in de problemen zou komen met mogelijk zeer slechte afloop. Na uitspraak van de Kamer zijn er een voorzitter RvC en beheerder van de aandelen aangesteld. Sindsdien werken we aan een begroting die past bij de club, en daarnaast met een werkbare gouvernance waarbij duidelijk moet zijn dat de club bestuurt en bepaalt. En dat de RvC toezicht houdt, niet andersom. ADO is een Haagse club, dat blijft zo, maar het Chinees aandeelhouderschap biedt zeker ook vele kansen. Dit proberen we nu zo te structureren zodat de supporter en sponsor zich weer kan identificeren met de club en ook de Chinese aandeelhouder potentieel en draagvlak creëert in China.’

Rendement

Volgens Manders is sportsponsoring anno 2017 een uitdaging. Wat ooit begon met een groot gevoel van trots om de eigen bedrijfsnaam terug te zien op boarding en shirts wordt er tegenwoordig voornamelijk gekeken naar rendement en conversie. ‘Bedrijven willen nog wel sponsoren, maar in ruil voor resultaat en ze betalen per conversie. Voor sportclubs is dat lastig vanwege de vaste verplichtingen. De vraag is hoe je hier mee omgaat als bedrijf en als sportclub. Belangrijk is nu de unieke content en de jacht op de gegevens in de fanbase. Sportbedrijven moeten meer en meer investeren in de fanbase want hierin zit waarde.’

Passie

De directe relatie met de passie voor de sport wordt volgens Manders feitelijk steeds minder, terwijl de fans juist daarvoor komen. ‘Onpersoonlijke en afstandelijke sponsors vervreemden zich van een club in plaats van dat het ze iets extra’s oplevert. Daarnaast gaat het om een combinatie van merknaam, merklading in combinatie met hospitality. Helaas is hospitality voor meerdere bedrijfstakken steeds lastiger omdat klanten niet meer gefêteerd mogen worden of tot een gemaximeerd bedrag. Door deze veranderingen in het sponsorlandschap zie je duidelijk  verschuivingen ontstaan.’