Programma

Carlien Blok en Wilma van Rossum vertellen hoe de samenwerking tussen Robeco en Het Concertgebouw ooit begon, en nemen u mee door bijna 30 jaar Robeco SummerNights. Waarom werkt dit sponsorship zo goed? Hoe hou je een gezamenlijk merk fris? En wat levert deze samenwerking beide partijen op?
De spraakmakende case Red Bull Zeepkisten Race staat centraal in de presentatie van keynote spreker Frank van Eijk, commercial director bij het onafhankelijk onderzoek- en adviesbureau MeMo². De case dient volgens Eijk als voorbeeld hoe je met de sponsoring van een lokaal event de doelgroep kunt activeren, en met de ondersteuning van de juiste middelen kunt zorgen voor merkeffecten onder een breder publiek.
Team Earth rijdt niet uit naam van een hoofdsponsor maar vanuit een maatschappelijke missie. Duurzaamheid. We gaan wereldwijd de aandacht vestigen op de noodzaak om verstandiger met onze aarde om te gaan. De wereld is prachtig. Maar als we deze schoonheid willen behouden voor de generaties na ons, moet er echt iets gaan veranderen. Team Earth gaat de harten veroveren van miljoenen mensen. Door duurzaam te zijn én door een breed publiek er voor te interesseren en inspireren.
Liesbeth van Keimpema, manager Sponsoring, Vrienden & Fondsen van het Fries Museum gaat op 26 september dieper in op de samenwerking met Aegon en de maatschappelijke impact hiervan. Aegon is de eerste commerciële partner van het Fries Museum. Op 10 mei 2017 ondertekenden Aegon en het museum in Leeuwarden een meerjarig partnerschap. In 2017 en 2018 gaan het museum en Aegon nauw samenwerken om met de aankomende grote tentoonstellingen over Mata Hari en M.C. Escher een breed publiek te bereiken. Aegon draagt bij aan de tentoonstellingen die het Fries Museum maakt over Mata Hari en M.C. Escher, als onderdeel van Leeuwarden – Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Ook in de maatschappelijke projecten van Aegon rondom schulden en kansen wordt intensief samengewerkt met het museum. Kris Callens, directeur Fries Museum: ‘Met dit partnerschap maken het Fries Museum en Aegon maatschappelijk verantwoord ondernemen concreet. Daarnaast dragen we samen het positieve vestigingsklimaat van Leeuwarden en Friesland uit. Het museum is erg verheugd dat een belangrijke werkgever als Aegon met dit partnerschap het belang van cultuur binnen en buiten het bedrijf onderstreept. Wij streven ernaar dit partnerschap ook na 2018 verder te zetten’. Ook Aegon reageert verheugd: ‘We voelen ons zeer verbonden met Leeuwarden en vinden het dan ook een grote eer om de komende tijd samen met het Fries museum de tentoonstellingen over Mata Hari en M.C. Escher te verwelkomen’, aldus Otto van der Harst, directeur Communicatie Aegon Nederland.
Wijzer Werven is een initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Wijzer Werven versterkt ondernemerschap bij culturele instellingen door het aanbieden van een training- en coaching programma. Wijzer Werven wordt in opdracht van het ministerie van OCW uitgevoerd door het samenwerkingsverband Berenschot, Charistar en Van Dooren Advies. Wijzer Werven maakt deel uit van de het programma Ondernemerschap Cultuur van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) werkt aan een slim, vaardig en creatief Nederland. OCW wil dat iedereen cultuur kan beleven en dat leraren en kunstenaars hun werk kunnen doen.
Nationale Opera & Ballet creëert, produceert en presenteert zowel traditionele als vernieuwende opera-en balletproducties van topkwaliteit. Als een van de grootste cultuurinstellingen die ons land rijk is, brengt Nationale Opera & Ballet met eigen vak ateliers en repetitieruimtes de ambachtelijke, artistieke en technische aspecten van de ballet- en operawereld bij elkaar. Nationale Opera & Ballet is hét instituut voor opera en ballet, dat zowel nationaal als internationaal opereert. In eigen land wil Nationale Opera & Ballet de opera- en ballettraditie levend houden en verder ontwikkelen. Daarmee wil het een groot en divers publiek bereiken en enthousiasmeren. Internationaal coproduceert en presenteert Nationale Opera & Ballet zijn producties in de meest vooraanstaande huizen en theaters. Het instituut functioneert in de top vijf van de wereld op zijn vakgebieden.
Van triest spreekt op het Sponsorcongres over de kersverse sponsoring van Team LottoNL-Jumbo door FrieslandCampina. ‘Met Vifit Sport ontwikkelen we sportvoeding gebaseerd op eiwitten uit zuivel, die bijdragen aan een verantwoorde levensstijl, een belangrijke pijler onder onze strategie. De sporters van Team LottoNL-Jumbo laten zien hoe belangrijk goede voeding is om een topprestatie te kunnen leveren. Deze overeenkomst zien we als de start van een langdurige samenwerking. We gaan duurzaam aan een topteam bouwen waarin talenten zich kunnen ontwikkelen tot winnaars.’