Programma

Carlien Blok en Wilma van Rossum vertellen hoe de samenwerking tussen Robeco en Het Concertgebouw ooit begon, en nemen u mee door bijna 30 jaar Robeco SummerNights. Waarom werkt dit sponsorship zo goed? Hoe hou je een gezamenlijk merk fris? En wat levert deze samenwerking beide partijen op?
De spraakmakende case Red Bull Zeepkisten Race staat centraal in de presentatie van keynote spreker Frank van Eijk, commercial director bij het onafhankelijk onderzoek- en adviesbureau MeMo². De case dient volgens Eijk als voorbeeld hoe je met de sponsoring van een lokaal event de doelgroep kunt activeren, en met de ondersteuning van de juiste middelen kunt zorgen voor merkeffecten onder een breder publiek.
Team Earth rijdt niet uit naam van een hoofdsponsor maar vanuit een maatschappelijke missie. Duurzaamheid. We gaan wereldwijd de aandacht vestigen op de noodzaak om verstandiger met onze aarde om te gaan. De wereld is prachtig. Maar als we deze schoonheid willen behouden voor de generaties na ons, moet er echt iets gaan veranderen. Team Earth gaat de harten veroveren van miljoenen mensen. Door duurzaam te zijn én door een breed publiek er voor te interesseren en inspireren.
Liesbeth van Keimpema, manager Sponsoring, Vrienden & Fondsen van het Fries Museum gaat op 26 september dieper in op de samenwerking met Aegon en de maatschappelijke impact hiervan. Aegon is de eerste commerciële partner van het Fries Museum. Op 10 mei 2017 ondertekenden Aegon en het museum in Leeuwarden een meerjarig partnerschap. In 2017 en 2018 gaan het museum en Aegon nauw samenwerken om met de aankomende grote tentoonstellingen over Mata Hari en M.C. Escher een breed publiek te bereiken. Aegon draagt bij aan de tentoonstellingen die het Fries Museum maakt over Mata Hari en M.C. Escher, als onderdeel van Leeuwarden – Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Ook in de maatschappelijke projecten van Aegon rondom schulden en kansen wordt intensief samengewerkt met het museum. Kris Callens, directeur Fries Museum: ‘Met dit partnerschap maken het Fries Museum en Aegon maatschappelijk verantwoord ondernemen concreet. Daarnaast dragen we samen het positieve vestigingsklimaat van Leeuwarden en Friesland uit. Het museum is erg verheugd dat een belangrijke werkgever als Aegon met dit partnerschap het belang van cultuur binnen en buiten het bedrijf onderstreept. Wij streven ernaar dit partnerschap ook na 2018 verder te zetten’. Ook Aegon reageert verheugd: ‘We voelen ons zeer verbonden met Leeuwarden en vinden het dan ook een grote eer om de komende tijd samen met het Fries museum de tentoonstellingen over Mata Hari en M.C. Escher te verwelkomen’, aldus Otto van der Harst, directeur Communicatie Aegon Nederland.
In het Wijzer Werven programma hebben 400 culturele instellingen gewerkt aan meer ondernemerschap en verbetering van hun financieringsmix. Met betere proposities, meer publieksgerichtheid hebben ze geleerd sponsoring als partnership te benaderen. Niet meer vanuit een uitruil van op geld waardeerbare prestaties en tegenprestaties. Maar echt begrijpen wat de behoeften van de sponsor zijn. Wat is hun strategie, vanuit welke missie en waarden werkt het bedrijf, welke doelgroepen richten zij zich op, met welke projecten zijn ze nu het meest bezig? Wat kan je als culturele instelling aan matches vinden op die onderwerpen? Kunnen je tegenprestaties daarbij helpen? Hoever kan zo’n partnership gaan? We gaan zien hoe een culturele instelling uit Muiden zich voorbereidt op een groot sponsorproject.
Nationale Opera & Ballet creëert, produceert en presenteert zowel traditionele als vernieuwende opera-en balletproducties van topkwaliteit. Als een van de grootste cultuurinstellingen die ons land rijk is, brengt Nationale Opera & Ballet met eigen vak ateliers en repetitieruimtes de ambachtelijke, artistieke en technische aspecten van de ballet- en operawereld bij elkaar. Nationale Opera & Ballet is hét instituut voor opera en ballet, dat zowel nationaal als internationaal opereert. In eigen land wil Nationale Opera & Ballet de opera- en ballettraditie levend houden en verder ontwikkelen. Daarmee wil het een groot en divers publiek bereiken en enthousiasmeren. Internationaal coproduceert en presenteert Nationale Opera & Ballet zijn producties in de meest vooraanstaande huizen en theaters. Het instituut functioneert in de top vijf van de wereld op zijn vakgebieden.
Van triest spreekt op het Sponsorcongres over de kersverse sponsoring van Team LottoNL-Jumbo door FrieslandCampina. ‘Met Vifit Sport ontwikkelen we sportvoeding gebaseerd op eiwitten uit zuivel, die bijdragen aan een verantwoorde levensstijl, een belangrijke pijler onder onze strategie. De sporters van Team LottoNL-Jumbo laten zien hoe belangrijk goede voeding is om een topprestatie te kunnen leveren. Deze overeenkomst zien we als de start van een langdurige samenwerking. We gaan duurzaam aan een topteam bouwen waarin talenten zich kunnen ontwikkelen tot winnaars.’
Mattijs Manders is 1,5 jaar algemeen directeur bij voetbalclub ADO. De Raad van Commissarissen, geleid door haar voorzitter Mr. Wang Hui, heeft Mattijs Manders per 20 april 2016 aangesteld als Algemeen Directeur. Bij ADO stond en staat hij sindsdien voor een uitdagende taak om de relatie met de sponsor/eigenaar van de voetbalclub, het Chinese United Vansen, soepel en gezond te houden. Welke valkuilen moet hij omzeilen om de club financieel en sportief optimaal te laten draaien? UVS is aandeelhouder van ADO en bezit alle ‘gewone’ aandelen. Voetbal in China is ‘hot’ en UVS wil via ADO, een club met een rijke voetbalhistorie, kennis vergaren en voetbal ontwikkelen in China. De focus ligt voornamelijk op de academy. Bij de start zijn er veel beloften gedaan en die bleken in de praktijk niet allemaal even goed uitvoerbaar. Al snel leidde dit tot strubbelingen en scheve verhoudingen. Manders: ‘Concreet heb ik na uitvoerig overleg de stap moeten zetten naar de Ondernemingskamer omdat het zo niet verder kon en ADO in de problemen zou komen met mogelijk zeer slechte afloop. Na uitspraak van die Kamer zijn er een voorzitter RvC en beheerder van de aandelen aangesteld. Sindsdien werken we aan een begroting die past bij de club, en daarnaast een werkbare gouvernance waarbij duidelijk moet zijn dat de club bestuurt en bepaalt en dat de RvC toezicht houdt, niet andersom. ADO is een Haagse club, dat blijft zo, maar Chinees aandeelhouderschap biedt zeker ook vele kansen. Dit proberen we nu zo te structureren zodat de supporter en sponsor zich weer kan identificeren met de club en ook de Chinese aandeelhouder potentieel en draagvlak creëert in China.’